עקירת שן טוחנת

עקירת שן טוחנת: לפני ואחרי

האם שן טוחנת היא למעשה שן בינה? מהם הגורמים האפשריים המאלצים עקירה של שן טוחנת? וכיצד מתמודדים לאחר טיפול העקירה? כל התשובות במאמר הבא

לפני הכל: מה זו בעצם שן טוחנת?

יש לנו סוגי שיניים שונות בפה, אשר משמשות אותנו לחיתוך, לעיסה ועיבוד ראשוני של מזון. כל אחת מסוגי השיניים עוצבה והותאמה אבולוציונית למיקום מסוים בפה. השיניים הטוחנות הן למעשה השיניים המאסיביות שבצדי הפה, הן עבות ושטוחות בדרך כלל יש מהן שתיים, לעיתים שלוש. כאשר מתווספת שן שלישית לשיניים הטוחנות, היא נקראת "שן בינה". שן הבינה יכולה לצאת החל מסוף שנות העשרה ועד אמצע שנות העשרים, ולעיתים מיקומה בפה עלול להפריע למטופל או למטופלת ולכן יש לעקור אותה.

עקירת שן טוחנת

להלן הסימפטומים הבעייתיים העלולים להופיע בשיניים טוחנות:

– נוקשות וכאבים באיזור הלסת שקרוב לשן הטוחנת

– גירוי או פצע משן טוחנת שצומחת בזווית לא נכונה ומתחככת בלחי או בלשון

– נפיחות דלקתית ברקמת החניכיים בעת צמיחת השן הטוחנת

– חוסר מקום בפה הגורם לאי נוחות בעת צמיחת השן הטוחנת

– עששת ו/או מחלת חניכיים שנוצרו כתוצאה מצמיחה בזווית לא נכונה של שן טוחנת

עקירת שן טוחנת עליונה ועקירת שן טוחנת תחתונה

בין אם השן הטוחנת שלכם היא עליונה או תחתונה, לפני העקירה שלה חשוב לוודא שמדובר בהליך שאכן נחוץ. עקירה היא טיפול כירורגי שמטרתו היא לסלק את האלמנט אשר אחראי לפגיעה בפה, כדי להקל על המטופל או המטופלת. במילים אחרות, לא כל שן טוחנת חייבת להיעקר. יש אנשים שחיים בשלום ובבריאות עם השיניים הטוחנות בפה שלהם, ומתפקדים כראוי גם עם שלוש שיניים טוחנות. רק אם השן מפריעה לכם – פנו לרופא השיניים כדי לבנות תכנית טיפול המחייבת עקירה בכדי להפיג את הכאב וחוסר הנוחות.

עקירת שן טוחנת: על כאבים ותופעות הלוואי שאחרי

את עקירת השן הטוחנת מבצעים במרפאת השיניים, בהליך פשוט שאינו אורך זמן רב מדי ובדרך כלל אינו מצריך הרדמה מלאה אלא הרדמה מקומית בלבד. הטיפול אינו כואב משום שהאיזור מורדם, ולעיתים ניתן גם טשטוש או גז צחוק בכדי להקל על המטופל או המטופלת. לאחר עקירת השן, צפויה נפיחות באיזור שתחלוף לאחר מספר ימים ולעיתים גם כאבים, עליהם משככי כאבים עשויים להקל באופן משמעותי. במקרים חריגים של תופעות כמו דימום וכאבים בלתי נסבלים, אשר עלולים להעיד על זיהום – יש לגשת לרופא השיניים, אשר כנראה ימליץ לכם להתחיל בטיפול אנטיביוטי.

לאחר העקירה תדרשו להקפיד על הימנעות משתייה ומאכילה כשעתיים לאחר ביצוע ההליך, ובהמשך היום להמעיט במשקאות חמים מאד, באכילת מזונות קשים ובעישון – שעלולים להגביר את הכאב באיזור הרגיש. כדי להפיג את הכאבים לאחר העקירה, יש להקפיד על מנוחה, המעטה בדיבור והימנעות ממאמץ פיזי או נפשי.