קליקים בלסת

להפרעה בפרקי הלסת יש מגוון סימפטומים, ביניהם צלילי קליקים בלסת. על אופי ההפרעה, על הגורמים לה ועל דרכי הטיפול המקובלות – במאמר הבא

קליקים בלסת

קליקים בלסת – מה זה בכלל?

ראשית, יש להבהיר: צלילי ה"קליק" או ה"קנאק" שלפעמים נשמעים מכיוון הלסת מוכרים כבעיה רפאית ומבטאים הפרעה בפרקי הלסת. ההפרעה נובעת מחוסר איזון במפרקי הלסת, ולעיתים מתווספים אליה כאבים בלסת ואפילו כאבי ראש ואוזניים. תסמינים פופולריים נוספים להפרעה הם הגבלה בפתיחת הפה, שיניים שחוקות, צלצולים או תחושת עמימות באוזניים. יש גם המגדירים את סוג הכאב של הפרעה זו כ"לסת תפוסה".

חוסר איזון במפרקי הלסת משמעותו לחץ על הדיסק שבין העצמות של מפרקי הלסת, וגרימה למגע בין העצמות – היא זו אשר אחראית לצליל שמהווה את אחד הסימפטומים לבעיה.

ממה נגרמים קליקים בלסת?

יש מספר גורמים שונים להיווצרות ההפרעה הבריאותית של פגיעה בפרקי הלסת:

טראומה לפה – מכה או חבלה פיזית לאיזור הלסת עלולה לגרום להפרעה. זו לא חייבת להיות מכה חזקה במיוחד, אבל כן כזאת שפגעה באופן ישיר לאיזור פרקי הלסת.

מחלת פרקים ושאר מחלות – קיימות מספר מחלות אשר פוגעות בפרקי הגוף באופן כללי, כך שיתכן שיפגעו גם בפרקי הלסת, כמו למשל מחלת הפרקינסון ומחלת הפיברומיאלגיה.

מתח נפשי – סטרס לא מטופל (ולעיתים גם לא מודע) עלול לגרום לפעילות יתר של שרירי הלעיסה, אשר כתוצאה עלולה לגרום לחוסר איזון במפרקי הלסת.

מיקרו-טראומות שמקורן בהרגלים – רבים הסובלים מהתופעה "חוטאים" בביצוע הרגלים קבועים אשר גורמים לה וכלל אינם מודעים לקיומם. בין ההרגלים הללו ניתן למצוא חריקת שיניים (בזמן ערות או בשינה), הידוק שיניים, נשיכת שפתיים, כסיסת ציפורניים ולעיסה מוגזמת של מסטיקים. לעצם קיומן של הפעולות הללו יש שם: מיקרו-טראומות. מדובר בטראומות קטנות ומצטברות עד לכדי התפרצות של סימפטום מסוים, כמו קליקים בלסת, שהם כבר בעיה רפואית בפני עצמה.

טיפול מוקדם הוא קריטי

קליקים בלסת אולי נדמים כתופעה בלתי מזיקה, אך השארת המצב כפי שהוא מסוכנת לבריאות, וחשוב לטפל בה בהקדם האפשרי בכדי למנוע נזקים חמורים יותר, סבל וכאבים. הפרעות בפרקי הלסת נחשבות להפרעות פרוגרסיביות (עלולות להחמיר עם הזמן) ומכאן חשיבותו העצומה של הטיפול המקדים.

סוגי טיפול לתופעה

קיימים טיפולים תרופתיים לדלקת בלסת שאינה חיידקית, אשר מסייעים להרפיית שרירים, להפחתת כאבים ולמניעת שחיקת השיניים בזמן השינה. טיפולים כירורגיים מקובלים בדרך כלל רק במקרים חמורים ביותר של הפרעה במפרקי הלסת. מדובר בפעולות כמו שטיפת המפרק וניתוחים בפרקי הלסת. מעבר לטיפולים אלה, קיימת גם גישה שמרנית שנחשבת ליעילה, הנותנת מענה לסובלים מכאבים בלסת על ידי שינוי הרגלים ושימוש בסד סגרי המאזן את תנועת הלסת.