רפואת שיניים דחופה

מקרה חירום: מהי רפואת שיניים דחופה?

כולנו סובלים וסובלות לעיתים מכאבי שיניים ושאר בעיות בחלל הפה, הדורשות התערבות של רופא שיניים. אך מה קורה כאשר הבעיות בשיניים אינן סובלות דיחוי? כאבים עזים בלתי צפויים, טראומה לפה ודימומים מהחניכיים – רפואת שיניים חירום היא הפתרון.

רפואת שיניים דחופה

רפואת שיניים חירום היא תחום ברפואת השיניים הכללית אשר מספק טיפול מיידי למבוגרים ולילדים אשר סובלים מכאבים, חבלות ובעיות שיניים נוספות אשר עלולות להתעורר באופן בלתי צפוי. תחום רפואת השיניים לעת חירום בולט בחסרונו בחדרי מיון בבתי החולים בארץ, אשר אמנם מעניקים טיפול רפואי דחוף ברוב תחומי הרפואה, אך מזניחים בבירור את רפואת השיניים. לעיתים, מומחי פה ולסת מוזעקים לחדר המיון, אך זאת רק במקרים של פגיעה חמורה בפנים ובלסת של המטופל או המטופלת.

כך נותרים רבים מהמטופלים והמטופלות שסובלים מכאבי שיניים דחופים – ללא מענה בשטח. מאחר שרוב מרפאות השיניים אינן עובדות בסופי שבוע, רבים הנזקקים לבדיקה של רופא שיניים וחשים כי לא ניתן לדחות את הטיפול פונים בסופו של דבר לרפואת שיניים חירום.

אילו מקרים נחשבים למקרי חירום ברפואת שיניים?

• חבלה משמעותית לשן אחת או יותר
  • אובדן שיניים כתוצאה מנפילה או תאונה
  • דימומים כבדים מהחניכיים
  • כאבים חזקים מאד בשיניים המאופיינים ב:מופיעים לא פעם דווקא בלילה• מקרינים על איזורים שונים בגוף

• אינם חולפים גם לאחר נטילת תרופות מתאימות ו/או משככי כאבים

• דלקת חניכיים המלווה בחום גבוה
  • טיפול דחוף לפני נסיעה לחו"ל

מה דרכי הטיפול ברפואת שיניים חירום?

התשובה העקרונית היא פשוטה: כל טיפולי השיניים שמוענקים למטופלים ולמטופלות – רק באופן מיידי. רופאי שיניים רבים ממליצים להגיע לטיפול שיניים חירום עד כחצי שעה מגילוי הבעיה בשן, במקרה של תאונה אשר גרמה טראומה לפה. כמובן שאם הדבר אינו מתאפשר, גם הגעה בהקדם האפשרי ביותר עדיפה על הזנחת המצב הרפואי.

רפואת שיניים חירום נותנת מענה ראשוני של בדיקה פיזית ואף צילום שיניים אם יש בו צורך. מעבר לכך ובהתאם למצב הרפואי של המטופל או המטופלת, טיפול שיניים חירום עשוי לכלול: עקירות שיניים, טיפולי שורש, הדבקות שיניים, תיקון שיניים תותבות, מתן טיפול תרופתי של משככי כאבים או אנטיביוטיקה אם יש בה צורך, תיקון התקני יישור שיניים, תיקון כתרים של השתלות שיניים ועוד. מעבר לכך, קיימים מרכזי רפואת שיניים חירום אשר מספקים גם שירותי מעבדה.

חשוב שתדעו: אם חלילה אתם או ילדכם נתקלים בטראומה לפה או בכאבי שיניים – אין צורך לסבול ולהזניח את המצב הרפואי, שכן הוא עלול להחמיר. פנו באופן מיידי לאחד ממרכזי החירום לרפואת שיניים בכדי לדאוג לבריאותכם.